۱۳۹۳ اردیبهشت ۹, سه‌شنبه

ونیز در شمال ایتالیا, شهری روی آب در اروپا

درباره ونیز :

ونیز به شهر کانال‌ها مشهور است و با جمعیتی بالغ بر هفت میلیون نفر مرکز ناحیه ونتو است. شهر ونیز در شمال ایتالیا و در میان دریای آدریاتیک قرار گرفته است ونیز بصورت جزیره‌های کوچکی است و خشکی‌ها به وسیله کانال‌ها از هم جدا شده اند و تردد در شهر به وسیله قایق صورت می گیرد.


ونیز در شمال ایتالیا


شهر ونیز یکی از شهرهای توریست پذیر جهان است و سالانه میلیون ها توریست به این شهر میروند از دیدنی های این شهر میتوان به میدان سن مارکو محل دفن مرقس یکی‌ از حواریون حضرت مسیح که به سن مارکو مشهور است را نام برد


جاذبه های توریستی ونیز :

کل شهر بخودی خود یک چشم‌انداز بی‌نظیر است، چیزی که در تمام دنیا مانندی ندارد. بهترین راه برای گردش در ونیز قدم‌ زدن است. خیابان سنت مارکز اسکوآر (St Mark’s Square) اگر شما صادقانه بخواهید امپراطوران پیشین ونیز را درک کنید اینجا جایی است که باید از آن دیدن کنید.


در اطراف میدان، قصر سلطنتی سنت مارکز (St Mark’s) را پیدا خواهید کرد، مزین به صف غیر قابل باوری از گنج های غارت شده و کاخ دوجز (Doge’s) با اتاق‌های ایالتی عالی اش و برج ساعتی باشکوهش و برج کلیسا، در جایی که شما می‌توانید چشم‌اندازی پر زرق و برق از ونیز داشته باشید.


Ca’ Rezzonico اینجا در ۱۷۵۶ ساخته شد. بالغ بر گذشت ۱۰۰ سال از نخستین روز ساخت آن، Longhena’s Palazzo یکی از زیباترین اماکن در کل شهر است. Ca’ Rezzonico, Dorsoduro Ca’ Pesaro Ca’ Pesaro موزه مدرن هنری شهر است و در یک Palazzo قدیمی واقع شده است.


اکثر هنرهای مهیج را می‌توان در دپارتمان هنر شرقی پیدا کرد. آدرس: Fondamenta Pesaro, Santa Croce 2070 اینترنت: www.museiciviciveneziani.it Rialto Fish Market از بازار در طول هفته دیدن کنید. ماهی فروشان، صحنه های هیاهو، نمای خارجی قدیمی و کانال ؛ همگی را در یک تجربه می توان دید. بهترین مغازه های قصابی شهر نیز در همین محل قرار دارند.


مراکز خرید ونیز :


اگر مدت اقامت تان در ونیز محدود است و شهر را هم خوب نمی شناسید، هر وقت چیزی دیدید که می پسندید، همان موقع و از همان جا آن را بخرید. هیچ تضمینی نیست که بعدا دوباره چشمتان به آن فروشگاه بیافتد. انتظار داشتتید در ونیز خبری از مغازه‌های طراحان لباس نباشد؟ اشتباه می‌کردید.


در ونیز هم مثل بقیه‌ شهرهای مهم ایتالیا، مارک‌های معروف لباس فراوان پیدا می شود. خیابان های اطراف میدان سن مارکو پر است از اسم های آشنا : مارک‌های گوچی، پرادا، آرمانی، ورساچه و… آن حوالی شعبه دارند. دور و بر کاله دلا ماندولا و کامپو سنتو استفانو هم بوتیک‌های خوبی پیدا می‌شود که گر چه شاید به آن معروفی نباشند، اما اجناس زیبا و تکی از قبیل انواع لباس، کفش، کیف‌دستی و… را عرضه می‌کنند.


فرودگاه ونیز :

ونیز دارای یک فرودگاه بین المللی به نام مارکوپولو است. ونیزی‌ها برای گرامیداشت مارکوپولو شهروند نامدار و جهانگرد خود، نام این فرودگاه را مارکوپولو گذاشته اند. این فرودگاه ۲۰ کیلومتر با شهر فاصله دارد و دروازه ونیز محسوب می شود. کسانی که با خودرو به ونیز می روند در نزدیکی شهر خودروهای خود را در ۲ پارکینگ بزرگ پارک می کنند که البته برای هر روز باید ۲۵ یورو بپردازند.


حمل و نقل عمومی ونیز :

ونیز در جهان با کانال‌های آبی اش مشهور است. حدود ۱۵۰ کانال یا آبراه ، ۱۱۸ جزیره ونیز را به یکدیگر ارتباط می دهند، جالب این که این جزایر را ۴۰۰ پل به یکدیگر متصل کرده اند. در قسمت قدیمی و تاریخی شهر، کانال‌ها نقش خیابان را دارند و در آنها تاکسی‌ها و اتوبوس‌های آبی مسافران را جابجا می کنند.


ونیز بزرگ ترین شهر بدون اتومبیل در اروپاست. قسمت شمالی شهر همان بافت قرن‌های گذشته را حفظ کرده، به طوری که مردم برای رفت و آمد یا از قایق استفاده می کنند یا با پای پیاده به مقصد خود می روند، ونیز شهری بدون خودرو سواری و کامیون است. شهر ونیز ۲۵ خط اتوبوسرانی آبی دارد.


قایق سنتی و کلاسیک ونیز به نام گوندولا امروزه عمدتا گردشگران را جابه جا می کند یا از آن برای مراسم عروسی و جشن های دیگر استفاده می شود. بیشتر ونیزی ها برای رفت و آمد اتوبوس آبی سوار می شوند. شهر همچنین شمار زیادی قایق شخصی دارد که همان خودروهای شخصی افرادند.

بالای صفحه


تاریخچه ونیز :

براساس نوشته‌های تاریخ‌پژوهان، نخستین ساکنان ونیز از شهرهای رومی پادوآ، آکوئیلیا و کانکوردیو به ونیز رفتند. آنها به قصد اشتغال در حرفه ماهیگیری عازم ونیز شدند. از قرن چهاردهم میلادی ونیز محل استقرار ملوانان حرفه‌ای شد و کم‌کم شهر به علت نیروی دریایی‌اش شهرت یافت. در زمان‌های اضطراری همه مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله به خدمت فراخوانده می‌شوند و آموزش‌های نظامی می‌دیدند.


مثلا در سال ۱۳۳۸ میلادی ۳۰ هزار نفر از مردان ونیزی آموزش نظامی دیدند و خود را برای دفاع از شهر آماده کردند و البته در نبردهایی که شرکت کردند، بیشترشان کشته شدند. از قرن پانزدهم، ونیز بتدریج به بندری تجاری تبدیل شد و تا سال ۱۴۵۰ بیش از ۳۰۰۰ کشتی بازرگانی متعلق به ونیز بودند یا در آنجا تردد می‌کردند. تهاجم ارتش ناپلئون ونیز تا سال ۱۷۹۷ یک جمهوری مستقل بود. اما پس از ۱۰۷۰ سال جمهوری ونیز استقلال خود را از دست داد.


زیرا ناپلئون بناپارت در دوازدهم می ۱۷۹۷ ونیز را فتح کرد. در اکتبر همان سال براساس معاهده‌ای که بین ناپلئون و دولت اتریش امضاء شد، کنترل ونیز را اتریشی‌ها در اختیار گرفتند. اما در سال ۱۸۰۵ با عقد معاهده‌ای دیگر، ونیز دوباره بخشی از پادشاهی ناپلئون در ایتالیا شد. تا این که در سال ۱۸۱۴ به دنبال شکست ناپلئون یک بار دیگر اتریشی‌ها کنترل ونیز را در دست گرفتند. در سال ۱۸۶۶ پس از ۷ هفته جنگ‌های خونین ونیز بخشی از ایتالیا شد.


در دوران اشغال شهر، بسیاری از بناها و آثار تاریخی آن ویران شد و شهر در فضایی از یاس و ناامیدی به حیاتش ادامه داد. در نیمه دوم قرن نوزدهم ونیز دوباره در مسیر شکوفایی قرار گرفت و به بندری جذاب برای گردشگران تبدیل شد. در طول جنگ جهانی دوم، ونیز از معدود شهرهایی بود که از گزند جنگ تقریبا برکنار ماند و بافت خود را حفظ کرد. امروزه آثار هنری و معماری بسیاری متعلق به قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم در ونیز باقی مانده است.


اقتصاد ونیز :


ونیز یک شهر توریستی است و ۷۰ درصد درآمد آن توسط توریست ها تامین می شود.


ساختار ونیز :

ونیز حدودا ۱۷۰۰ سال قبل بر روی ۱۱۸ جزیره کوچک در جوار دریای آدریاتیک و در شمال شرق ایتالیا ساخته شد، که از طریق ۴۰۰ پل به هم وصل شده اند .در سده دوم میلادی مردم قسمتی از شمال ایتالیا که از حمله های مکرر اقوام ژرمن به ستوه آمده بودند به این جزایر کوچ کردند و در طول قرن ها این شهر زیبا و رویایی را به وجود آوردند.


ونیز امروزه یکی از شاهکارهای معماری و شهرسازی دنیا به شمار می رود. ونیز ایتالیا، موسوم به شهر کانالها ، محلی رویایی برای اهل سفر و گردشگری است. فونداسیون ساختمان های شهر ونیز از چوب است ، اما چوب مخصوصی است که از روسیه واردشده است.


این چوب ها ضمن داشتن ضخامت و استحکام زیاد ویژگی دیگری که دارند این است تا وقتی که در مجاورت اکسیژن قرار نگیرند،نمی پوسند،بنابراین در آب به راحتی می توان از آن استفاده کرد. عمارت های تاریخی و آثار باستانی بسیار زیبا،آبراه ها و قایق های سنتی که به آن گندولا می گویند و نقش اتومبیل را در تنها شهر مدرن بدون ماشین دارند،کارناوال ماسک معروف ونیز، همه و همه به این شهر جلوه زیبا و تماشایی داده اند که هر ساله حداقل شش میلیون توریست از آن بازدید می کنند.


10689 798


 


10690 392


 


10691 228


 


10692 593


 


10695 674


 



ونیز در شمال ایتالیا, شهری روی آب در اروپا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر