۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۰, چهارشنبه

خانه 86 اتاقی حاج آقا علی + تصاویر

با وجود این، در خانه حاج‌آقا علی که از سال ۱۱۳۶هجری خورشیدی تا به حال یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین خانه‌های خشتی جهان لقب گرفته تمام این عنصر‌ها را می‌توان یکجا دید؛ خانه‌ای باصفا که در روستای قاسم‌آباد حاجی در ۶‌کیلومتری شهرستان رفسنجان قرار دارد.


41195 388

این عمارت که توسط حاج آقا علی معروف به زعیم الله رفسنجانی (یکی از بزرگترین تاجران ایرانی آن دوره) ساخته شده، ۷‌هزار مترمربع زیربنا دارد و در مرکز آن کلاه‌فرنگی قرار گرفته که نور فضای حوضخانه را تأمین می‌کند. وسط حوضخانه حوض مستطیل شکلی قرار دارد که در گذشته با حوض‌های حیاط‌‌های جانبی در ارتباط بوده است.


41194 262

خانه دارای هشتاد و شش اتاق (هفت دری، پنج دری، سه دری و پستو) بوده که در چهار بخش اصلی ساختمان حوضخانه، شاه نشین، پاییزی و زمستانی احداث شده اند. یک آشپزخانه بزرگ و انبار بزرگ وظیفه تامین نیازهای این مجموعه را بر عهده داشته است. چهار حیاط، راهروهای سرپوشیده و روباز و سه هشتی نیز ارتباط قسمت‌های مختلف این خانه بوده اند.


41196 308

دیدنی های خانه حاج آقا


در مرکز ضلع جنوبی ایوانی بلند قرار دارد که در ۲طرف آن با حفظ تقارن ۲راهرو دسترسی ایجاد شده است. تالارهای پاییزی و زمستانی در ضلع‌های غربی و شمالی بنا قرار گرفته‌اند و نسبت به تالار شاه‌نشین و حوضخانه کمی ساده‌تر به‌نظر می‌رسند.


افزون بر این، خانه‌ حاج‌ آقا علی نمادی از معماری دوره‌ قاجار است و مزین‌بودن به گچبری‌های زیبا و کتیبه‌های رنگارنگ ازجمله امتیاز‌های آن است.


41197 574

با بازشدن هفت‌دری‌های عمارت کلاه‌فرنگی و ورود هوای گرم به داخل ساختمان و برخورد آن با فواره‌های آب، تلفیقی از هوای گرم و قطرات ریز آب، هوا را لطیف می‌کرده که این تنها یکی از ویژگی‌های این عمارت است.


تالار حوضخانه وسیع‌ترین فضای سرپوشیده خانه است. سقف آن در ارتفاع طبقه دوم با گنبدی عظیم پوشانده شده و در زمینه مستطیل کادر بندی شده و در مرکز آن کلاه فرنگی قرار گرفته است.



خانه دارای هشتاد و شش اتاق (هفت دری، پنج دری، سه دری و پستو) بوده که در چهار بخش اصلی ساختمان حوضخانه، شاه نشین، پاییزی و زمستانی احداث شده اند


 


در وسط حوضخانه حوض مستطیل شکلی قرار دارد که در گذشته با حوض‌های حیات‌های جانبی در ارتباط بوده است و آب آن از طریق قنات تأمین می شده است. حوضخانه در دو طبقه ساخته شده که در طبقه بالای آن تعدادی اتاق و دو تالار در ضلع شمالی و جنوبی قرار گرفته است. نمای داخلی حوضخانه با با اندود گچ و گچ بری‌های برجسته با طرح‌های اسلیمی تزیین شده است.


41198 752

تالار شاه نشین یا بهاره هم در مرکز ضلع جنوبی ایوانی نسبتاً بلند قرار دارد که در طرفین آن با حفظ تقارن دو راهرو دسترسی ایجاد شده است. تالارهای پاییزی و زمستانی در اضلاع غربی و شمالی بنا قرار گرفته اند و نسبت به تالار شاه نشین و حوضخانه کمی ساده تر اجرا شده اند.


چطور برویم؟


برای رفتن به بزرگ‌ترین خانه‌ خشتی جهان باید از بخش شرقی رفسنجان خارج شد و چند کیلومتر در جاده‌ای که ۲طرف آن با باغ‌های پسته محصور شده، رانندگی کرد و در ادامه، جاده‌ فرعی قاسم‌آباد را برای رسیدن به این روستا طی کرد.در پایان اگر دیر یا زود بار و بنه سفر را برای رفتن به این خانه زیبا بستید از جاذبه‌های کویر منطقه و تپه‌های شنی آن غافل نشوید.


تبیان



خانه 86 اتاقی حاج آقا علی + تصاویر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر