۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۰, چهارشنبه

شهر تاریخی راین در استان کرمان

شهر تاریخی راین مرکز یکی از بخش‌های خوش و آب و هوای شهرستان کرمان است که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری جنوب شهر کرمان و در مسیر ارتباطی کرمان – جیرفت قرار دارد.


شهر راین با ارتفاع ۲ هزار و ۲۰۱ متر از سطح دریا به عنوان منطقه سردسیری در استان کرمان محسوب می‌شود که بر دامنه کوه هزار به عنوان مرتفع‌ترین کوه جنوب ایران با ۴ هزار و ۵۰۱ متر واقع شده است.


از مهمترین جاذبه‌های منطقه گردشگری راین می‌توان به ارگ تاریخی راین، آبشار، چنارهای هزار ساله، سرو ۴۰۰ ساله، دهانه‌های آتشفشانی، چشمه‌های آب معدنی و مرقد مطهر پنج امامزاده اشاره کرد.


راین با قدمت و تمدن کهن در زمان ساسانیان به واسطه قرار گرفتن در بزرگراه غرب به شرق و راه کرمان به جیرفت و بندرعباس، موقعیتی مناسب داشته و یکی از مراکز داد و ستد کالا و همچنین بافت پارچه‌های ارزشمندی بوده است که حتی به مناطق دور مانند مصر نیز صادر می‌شده است.


این منطقه در گذشته یکی از مراکز ساخت صنایع دفاعی مانند شمشیر و تفنگ نیز بوده است.


96922 144

ارگ تاریخی راین


مهمترین جاذبه گردشگری دیار کهن راین، ارگ تاریخی این خطه است که بعد از ارگ بم با مساحتی بیش از ۲۲ هزار متر مربع سالانه میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.


قلعه راین یکی از مهمترین آثاری است که می‌تواند بر تاریخ کهن این خطه گواهی دهد و سندی بر موجودیت راین قبل از اسلام باشد.


دورتادور قلعه را حصاری در برگرفته که بیش از ۱۰ متر ارتفاع دارد و عناصری مانند حاکم‌نشین، بازار، مکتب‌خانه، آتشکده،‌ عامه‌نشین، سربازخانه، نانوایی، محله پیله‌وران، میدان سخنرانی، بارانداز و … را شامل می‌شود.


ارگ راین تا ۱۵۰ سال قبل قابل سکونت بوده و مرمت آن از سال ۱۳۷۴ آغاز شده است و قسمت‌های بازار، حاکم‌نشین، چهارانبار، آتشکده و خانه اعیانی مباشر بازسازی شده‌اند.


کوه هزار


دلیل نامگذاری کوه «هزار» وجود هزار نوع گیاه گوناگون در دامنه این کوه است که با ارتفاع ۴ هزار و ۵۰۱ متر، مرتفع‌ترین کوه جنوب ایران و ارتفاعات مرکزی کشور به شمار می‌رود.


روستاهای دامنه کوه هزار مانند دودران، زیرانگاه، باب‌زنگی و گیشیگان با آب و هوایی بسیار دلپذیر و آبشار زیبا در فصل بهار و تابستان پذیرای دوستداران طبیعت است.


کوه «هزار» با مساحت تقریبی ۹۰۰ کیلومتر مربع سرچشمه رودخانه‌هایی مانند هلیل‌رود، هفت کوسک، چاری و تهرود است در کاوش‌های باستان‌شناسی آثاری از تمدن هلیل در این کوه به عنوان یکی از سرشاخه‌های رودخانه هلیل به دست آمده است.


یکی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی کوه هزار، آبشار زیبایی است که در ۱۴ کیلومتری شهر راین قرار دارد.


مکان‌های مذهبی


96923 376

‌از جمله مکان‌های مذهبی شهر راین می‌توان به مرقد مطهر امامزاده شیرخدا، امامزاده سیدعلی و امامزاده زید اشاره کرد.


نسب شیرخدا با ۹ واسطه به امام صادق (ع)، نسب امامزاده سید‌علی با ۱۰ واسطه به امام حسن مجتبی (ع) و نسب امامزاده زید با هفت واسطه به امام موسی کاظم (ع) می‌رسد.


مرقد شیرخدا در خیابان امام خمینی (ره)، میدان شیرخدا و مرقد امامزاده سیدعلی و امامزاده زید در خیابان طالقانی راین واقع است.


دهانه آتشفشانی راین


‌از دیگر جاذبه‌های طبیعی شهر راین می‌توان به بزرگ‌ترین دهانه آتشفشانی در نزدیکی روستای قلعه حسن‌علی به همراه ۱۴ دهانه کوچک‌تر و چشمه‌های آب معدنی اشاره کرد.


در حدود ۳۰ کیلومتری جنوب راین و در مسیر یکی از رودخانه‌های کوه هزار، چشمه‌های آب معدنی‌ وجود دارد و برای درمان بیماری‌های راشیتیسم و روماتیسم مؤثر است.


در مورد معادن بخش راین نیز می‌توان به معدن مرمر راین اشاره کرد که شهرت جهانی دارد و حرم حضرت علی (ع) و عمارت تاج محل، زیباترین بنای تاریخی هند، گویای مرغوبیت مرمر راین است.


دره اردیکان


دره اردیکان یکی از دره‌های سرسبز کوهستان هزار است که از طریق جاده ماشین‌رو به بخش راین متصل می‌شود. اردیکان روستایی است که بلندترین نقطه مسکونی ایران بوده و ارتفاع آن ۳ هزار و ۳۰۰ متر عنوان می‌شود. / فارس



شهر تاریخی راین در استان کرمان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر