۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۰, چهارشنبه

موزه شهرداری تبریز

کاخ شهرداری تبریز دارای یک برج ساعت چهارصفحه‌ای به‌ارتفاع ۳۰,۵ متر است که با طنین موزون زنگ‌هایش، هر ۱۵ دقیقه یک‌بار، گذشت زمان را به گوش مردم تبریز می‌رساند.



63135 210


نمای خارجی این بنا از سنگ تراشیده شده‌است و نقشه ساختمان شبیه به طرح یک عقاب درحال پرواز می‌باشد که با نمونه ساختمان‌های کشور آلمان، قبل از جنگ جهانی دوم مطابقت دارد.



63136 335


این کاخ موزه دارای یک محوطه عظیم و بسیار زیبا است که در قسمت جنوبی ساختمان واقع شده و گل کاری و درخت کاری آن چشم تان را خیره می کند. در داخل این محوطه هم اولین تاکسی و اولین ماشین آتش نشانی تبریز به نمایش گذاشته شده است.



63137 608


این عمارت در سال ۱۳۸۶ خورشیدی، به مناسبت بزرگداشت صدمین سال تاسیس اولین انجمن شهر و بلدیه ایران در تبریز، به نخستین موزه شهر و شهرداری‌های کشور تبدیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در حال حاضر برخی از ملاقات‌های رسمی دیپلماتیک شهرداری تبریز در محل این کاخ انجام می‌گیرد.



63138 564


موزه شهرداری تبریز در طبقه زیرزمین این ساختمان با زیربنای ۸۰۰متر مربع واقع شده‌است. این موزه که به عنوان نخستین و تنها موزه تاریخ شهرداری‌های ایران مطرح است، پس از کشور چین، در ردیف اولین موزه‌های شهرداری‌های جهان نیز قرار دارد.




اگر دنبال قالی و فرش‌های اصیل و ناب هستید که قدمت آنها به بیش از ۱۱۰ سال قبل برگردد حتما در موزه شهرداری به تالار فرش هم سر بزنید، چرا که این نوع فرش‌ها را می‌توان در این تالار یافت



دیدنی های موزه



کاخ موزه شهرداری تبریز را باید وسط شهر تبریز و در میدانی به نام ساعت ببینید. در این موره تالارهای مختلفی چون تالار دوربین‌های قدیمی، تالار دفاع مقدس، چاپ و نشر، فرش، هنرهای معاصر، خط و خوشنویسی، تالار حکمت و چندین تالار دیگر وجود دارد.



63139 436


تالار فرش: اگر دنبال قالی و فرش‌های اصیل و ناب هستید که قدمت آنها به بیش از ۱۱۰ سال قبل برگردد حتما در موزه شهرداری به تالار فرش هم سر بزنید، چرا که این نوع فرش‌ها را می‌توان در این تالار یافت. ۱۲ تخته فرش موجود در این مجموعه مربوط به فرش‌هایی است که از زمان تاسیس عمارت شهرداری تبریز تا سال ۱۳۲۰ به دستور ارفع‌الملک جلیلی بافته شده و به اتمام رسیده‌است.



63140 238


تالار دوربین‌های قدیمی: در تالار دوربین‌ها، تاریخچه و روند تکوین و شکل‌گیری دوربین‌های نسل قدیم نشان داده شده‌است.



63141 430


اشیای دیدنی: در این موزه اشیاء، آثار و اسناد قدیمی مربوط به بلدیه تبریز، هدایای مقام‌ها و شخصیت‌های خارجی به شهرداران، کتب خطی و آثار هنری، اسناد اداری و مالی، جام‌های قهرمانی باشگاه شهرداری تبریز، چینی آلات، سفرنامه‌های نوشته شده درباره تبریز، تجهیزات، امکانات و اسناد مربوطه به شهر نخستین‌ها با همکاری شهرداری تبریز و برخی از شهروندان تبریزی جمع آوری و در معرض دید قرار گرفته‌است.



63142 912


در این موزه اسلحه قاسم خان والی، اولین شهردارتبریز، اولین پمپ «آتش خاموش کن» برج یانقین، وسایل مورد استفاده شهرداران در زمان‌های مختلف، عکس‌های بناهای قدیمی تبریز، عکس‌هایی از سرداران مشروطه، اولین خیابان‌کشی‌ها و چراغ گازی که با نفت کار می‌کرد و در معابر عمومی استفاده می‌شد، اولین مکاتبات شهرداران و بسیاری چیزهای دیگر‌ را می‌توان تماشا کرد.



63143 806



خبرگزاری مهر / شهرداری تبریز



موزه شهرداری تبریز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر